Pages

2017. október 10., kedd

Sakuhacsi duett


Egészen különleges módon, Justin írt egy alsó szólamot az Azuma dzsisi című hagyományos darabhoz. Mivel ennek a megszólaltatására most mód nyílott, a koncerten eljátszottuk.

Justin Senryu és Kenéz László

Érdemes meghallgatni: sajátos módon egyszerre van jelen az eredeti szóló darab és egy archaikus, a többszólamúság kezdetét idéző hangulat (1:13.40-től).

2017. augusztus 8., kedd

Tokaji visszhang

Kirándultunk gyerekestül és a Tokaj hegy, a Nagy Kopasz tetején nem álltam meg, hogy fújjak egyet a visszhangba.



Ajánlom mindenkinek. Nagy élmény, ahogy játék közben nézi az ember azt a hihetetlen távlatot, ami a hegytetőről nyílik. Ha az ember nem mozdítja a fejét, a hegy elhelyezkedése miatt a látótérből kiesik a közvetlen környezet, csak a széles panoráma látszik az Alföldről, egészen döbbenetes. Csak néz, néz, néz a fúvó és repül.

2017. május 6., szombat

2017. április 8., szombat

Ezer kanji - tíz év - Szakura ünnep 2017

Ismét vízkalligráfia és sakuhacsi duettjével jelentkeztünk Nikolasszal, méghozzá nem kis feladatot vállalva. Nem is haboztunk semmit, bevállaltuk, hogy tíz éven keresztül minden tavasszal bemutatjuk, a Szendzsimon egy-egy részletét, alkalmanként 100 kandzsit leírva zenei kísérettel.

Idén már a sakuhacsi kurzus résztvevői is közreműködtek.




2016. október 11., kedd

Tadzsima Tadasi kurzusa a BMC-ben

Tadzsima szan ma egy órás kurzust tartott az érdeklődőknek. Bemutatta saját módszerét, amelynek célja az, hogy a gyakorló ráleljen egy-egy hang optimális megszólaltatására. Azért érdekes ez, mert a sakuhacsi hanglyukait nem egy dallam elemeit képző önállótlan mozzanatokként közelítjük így meg (mint egy dallam hangjait), hanem önálló, meghatározott hangot adó elemekként. E furcsaság nyitja abban rejlik, hogy a sakuhacsi muzsika s főként a honkjoku (eredti darab) felépítése nem dallam, hanem lélegzet szerint, vagyis kitartott, hosszú hangok révén szerveződik: ezek időbeli kibontakozása, hangszín és hangerőbeli változása a fő formáló mozzanat, nem pedig a hangmagasság változása. Emiatt döntő fontosságú minden egyes hang esetén külön-külön megtalálni azt a módot, ahogyan azt megfújva a hangszer leginkább rezonál, s így a leggazdagabb, legtelítettebb hangszín megjelenítésére képes. A poharak jó lépcsőként szolgálnak ehhez, mivel könnyen rá lehet lelni a rezonanciatartományra. Csak éppen nem egyszerű megfújni őket. Két kézzel be kell fedni őket, a résbe illeszteni az állat és ráfújni a pohár élére. Érdemes kísérletezni!

Tadzsima szan kurzusa: a poharak